Tunisien tisdag

Tisdag morgon hade vi ställt mobilen på 06.00 men var så trött så jag somnade med mobilen i handen. Vaknade en halvtimme efter. Det var ingen panik. Vi kunde lungt göra oss i ordning till frukost. Solen sken från en klarblå himmel. En typisk tunisisk morgon Ler Idag var det kamel ritten. Kom på att jag måste köpa en ryggsäck för hur snyggt är det att rida kamel med en nätt liten handväska hängandes i armvecket Mycket glad Hittade ingen ryggsäck men en jättetuff addidasväska med lång axelrem. Perfekt att ge till Fredde när vi kom hem (Han blev jätte förtjust i den)

Bussen hämtade upp oss vid hotellet vid 9.30 resan tog ca. 1/2 timmen. Sara och jag hade bestämt oss för att byta kamera under ritten. Det blir ju roligare ifall de har kort på sig själva i sin kamera och vise versa (smart,va? :o)

Här kommer lite bilder från ritten.
Dessa två bilder tog jag innan vi satte oss på kamelerna. Jag berättade tidigare lite om tunisisk djurhållning. Här har vi ytterligare ett exempel på hur lågt djuren var på deras skala. Straxt under kvinnorna Ledsen Kamelerna var fastbundna vid varandra tätt, tätt. Ni ser de gröna banden. De hade i princip vuxit in i skinnet. Kamelen som var efter oss i linjen hade ett alldeles varigt öga för att snöret låg så nära ögat så det skavde. Försökte dra lite i det men det blev nästan värre för det stackars djuret. Usch, jag som hatar att gå på cirkus hemma i Sverige för jag tycker synd om djuren som inte får leva ett normalt liv. Det är ju ingenting mot hur dessa djur behandlas!!

Det låter som jag inte alls gillade denna lilla utflykt men det gjorde jag. Det syns väl på bilderna.
Här försöker jag förstå mig på Saras kamera Ler
Se, så glad jag ser ut. Gunnar gullar med kamelen bakom som är bunden så tight så huvudet är alldeles jämte honom. Jan som satt på kamelen framför oss gullade med våran, så kom vi lite på efterkälken så travade den fram så Jan kunde klappa honom Mycket glad

Det var ett torrt och kargt landskap som vi red igenom man var förundrad att det kunde växa något överhuvudtaget där.
Olivodlingar såg vi mycket av i Tunisien. Vi köpte olivolja med oss hem också. Mycket godare än ICA’s home made Blinkning
Kaktusar trivdes i detta klimat.

Efter ritten fick vi se lite kamelbabies. De var sååå söta.

Men vad hemskt när man tänkte på deras framtid. Promenera runt med feta turister på ryggen Ledsen Okey, jag är inte fet med 20.95 i BMI men vi satt två på varje kamel och sen hade de halmkuddar som säkert vägde en hel del.
Denna kamel var ett exempel på vad vi turister ställer till med i vår iver att uppleva det exotiska. Denna kamel var bunden vid fötterna och kunde inte resa sig. Jag tror att det var i syfte att vi turister skulle kunna ställa oss nära och fotografera oss tillsammans med kamelen. Varje gång någon närmade sig så försökte den stackarn resa sig upp utan att lyckas. Där ställde sig damerna poserande medans männen fotade för glatta livet Ledsen Detta är inte tunisiernas fel, utan det är vi turister som skapat detta. Ja, jag är med skyldig eftersom jag betalade för att få uppleva detta. Men jag valde att låta denna kamel slippa mig.

Eftersom utflykten var till en strutsfarm så fick vi en guidad tur bland dessa enorma fåglar.

Guiden var riktigt kunnig och jobbade själv på farmen. Vet ni att en struts kan springa upp till 70 m/tim. Den kan bli upp till 60 år gammal. Det blev de inte på denna farm eftersom de föddes upp som köttdjur. Även för äggens skull. Ett ägg väger ca. 2 kg. Allt på en struts tas till vara. Huden var tjock som läder och är väldigt slitstarkt. Av det görs det bla. handväskor. Fjädrarna används som prydnad, dammvippor mm. Benen kokas och ur det utvinns och görs buljong. Strutsköttet är rött till färgen och väldigt magert och påminner om nötkött.

Jo, det var en mycket trevlig dag. När vi kom till hotellet valde vi poolen för första gången. Men innan vi gick dit sa jag åt Gunnar att han fick gå före för jag hade en liten överraskning att fixa med till morgondagen, vår bröllopsdag. Mer om det berättar jag senare.

Vi badade vi inte i poolen den dagen heller. Låg mest bara lojt och solade. Vi käkade där vid poolen. Gunnar beställde in en dubble cheeseburger och jag tog en tonfisksandwich. Gott och billigt, till det tog vi givetvis Celtia Mycket glad 15 Dinar ca.80 Skr. Sen var det dags för lite siesta innan kvällens bravader. Vi gick till baren innan vi gick upp på rummet. Nu kände de så väl ingen oss och visste vad vi ville ha. Vi behövde inte säga något, fyra kalla Celtia oöppnade ställdes på disken, för att tas med upp på rummet. De är bara gör goa gubbar Blinkning
Okey, någongång skippade vi ölen och tog en cola och absolut vaniljvodka till jordnötterna Ler

Vi tvistade lite om vad vi skulle göra till kvällen. Gunnar ville till Port El Kantaoui och jag ville in till Sousse. Som vanligt fick jag min vilja igenom *asg* (trodde jag) Vi gjorde oss iordning och hade bestämt oss för att ta det söta lilla tåget igen. När vi kom ut på gatan så visste vi ju inte hur länge det skulle dröja. Jag föreslog att vi skulle börja gå mot Sousse. Gunnar gillade inte ideén för det var fortfarande bra varmt ute. När vi gått en stund under Gunnars klagosång började även jag tveka. Svetten börja lacka och vi kunde ju få gå en halvtimme innan det lilla tåget skulle komma. Vi vände tillbaka till hotellet och sa att vi skulle vänta utanför tills tåget kom.

När vi kom fram till hotellet stötte vi på Sara och Jan. De var på väg till Kantaoui och undrade om vi skulle hänga med. Ja, en fick väl ge sig för majoriteten Mycket glad Vi gick över gatan och där kom ett litet tuff, tuff tåg. Det var nog meningen att vi skulle till Kantaoui.

Vi strosade runt en stund och shoppade lite. Jag köpte två T-shirtar till Daniel och så handlade vi Harissa kryddan med oss hem. Sara och Jan fyllde också på sitt kryddförråd. (Sen vi kommit hem har vi både grillat och gjort dip på harissakryddan. Gillar den vekligen, i lagom dos Mycket glad) Vi bestämde oss för att gå in och äta på det första stället som inte försökte dra in oss. Det blev ombord på en båt. Det var på den båten jag helt plötsligt upptäckte denna vackra solnedgång.
Solnedgång
Sekunden efter att vi tagit kort så var solen borta. Snacka om "catch the moment" Maten på båten var enormt god. Gunnar, jag och Jan tog Brick med räkor. Sara tog friterade räkor. Även fast vårat var fantastiskt god så var vi nog lite avis på Saras förrätt Mycket glad Till varmrätt tog jag grillspett.  Gunnar tog fisk. Han har tjatat om fisk hela veckan. Jag kunde ju inte säga att han skulle få fisk dagen efter (berättar mer om det i morgon) Mätta och belåtna tog vi en tuktuk till hotellet.
Missade att ta en bild på en tuktuk, så jag nallade denna bild på webben. Tuktuk var härligt att åka. Det fläktade så gott och fort som tusan gick det Mycket glad Sara ville ta tuktuks affärideé med sig hem till Varberg. Men vi krossade nog hennes drömmar, för i Sverige har vi hjälmtvång även på cykel. Dessutom finns det säkert någon annan byråkratisk lag som gör det omöjligt.

Här slutar jag för idag. I morgon skriver jag om hur vår bröllopsdag avlöpte Blinkning

Ha en go kväll / Eva-Lena
Det här inlägget postades i Reseskildring Tunisien. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Tunisien tisdag

1. Anna skriver:

Man blir bra sugen på att åka dit även om jag hade gråtit ihjäl mig över de stackars kamelerna!! Jag som inte ens kan se "Djurpoliserna" på Animal Planet utan att gråta.
    Nu väntar jag med spänning på att få höra vad ni gjorde på bröllopsdagen!